Behöver du hjälp?

Allmänna Villkor

Köpvillkor/villkor - Presenter.se (2016)

1. Information/Allmänt

Varmt välkommen till Presenter.se! Hos oss är det inte bara roligt att handla, vi strävar även hela tiden efter att göra det så enkelt och säkert som möjligt för våra kunder att shoppa presenter. Vi ser fram emot att få dig som kund, och är alltid nyfikna på din feedback och dina idéer. Våra allmänna köpvillkor gäller för samtliga beställningar som läggs i vår webbshop, med få undantag. Undantagen består av ett fåtal specifika produkter. I dessa fall informerar vi om de specifika villkoren i beskrivningen av produkten eller i samband med din utcheckning. Här nedan ser du våra fullständiga villkor.

2. Villkor

2.1 Erbjudanden på Presenter.se

Erbjudanden som presenteras på Presenter.se är inte juridiskt bindande förrän det att en beställning är genomförd.

2.2 Beställning av flera varor/upplevelser i vår onlineshop

Vid beställning av flera varor och/eller upplevelser och det fullständiga urvalet inte kan levereras till kund antas det att kunden fortfarande vill erhålla resterande produkter/upplevelser som ingår i beställningen. Vid dessa specialfall informeras kunden om detta antingen i orderbekräftelsen eller i ett separat e-post meddelande efter genomförd beställning.

2.3 Din beställning/tidsfrist för godkännande av beställning.

En beställning blir juridiskt bindande först när kunden har genomfört det sista steget i utcheckning och bekräftat beställningen. Detta innebär att samtliga steg dessförinnan (presentation av varukorg, betalning, steg 4-5) inte är juridiskt bindande. Det vill säga innan din order har bekräftats kan du fritt visa/ändra innehållet av din beställning. När en beställning är genomförd erhåller kunden en bekräftelse, i regel ett par minuter efter beställningen placerades.

2.4 När vi har godkänt din beställning

När vi har bekräftat ordern och meddelat detta genom en orderbekräftelse är beställningen bindande och vi garanterar att leverans kommer att se. Om vi mot förmodan inte skulle kunna leverera samtliga produkter som utgör beställningen informeras kunden om detta i orderbekräftelsen eller per e-mail innan det ordern har blivit bekräftad. Erhåller vi efter vår information till kund ingen önskan att korrigera/annullera orden levererar vi de produkter som fanns tillgängliga vid köptillfället. En digital faktura skickas alltid till e-postadressen som angavs vid beställningen.

3. Leverans

Nedanstående villkor gäller för beställningar inom Sverige. Det är mycket möjligt att vi kan hjälpa dig även om du är bosatt i ett annat EU-land, dock är det bäst att du kontaktar oss först så vi kan bekräfta om vi kan skicka till landet du befinner dig i.

3.1 Leveranstid

Från det att en beställning blivit placerad av kunden tar det 1-2 dagar innan den skickas från vårt lager för vidaretransport till kunden. Beställningar genomförda innan klockan 14:00 skickas samma dag. Den totala leveranstiden är normalt 2-5 arbetsdagar från det att beställningen blivit bekräftad. Om beställningen lämnar vår lager inom 48 timmar men leveranstiden överstiger 5 dagar ber vi dig att kontakta vår kundtjänst.

Vid eventuell försening från vår sida, det vill säga om din beställning inte lämnat vårt lager inom 1-2 dagar från det att beställningen placerats, informerar vi dig som kund om detta via antingen mail eller telefon. Kan vi inte åtgärda felet inom skälig tid har du som konsument rätt att häva köpet.

I vissa undantagsfall kan leveranstiden på en specifik produkt vara förlängd. I dessa fall informeras kunden tydligt redan innan beställningen blivit placerad under 'Lägg i kundvagn' knappen. Skulle beställningen överstiga den aktualiserade leveranstiden meddelas kunden om detta via mail eller telefon. Om vi inte kan åtgärda felet inom skälig tid har du som konsument rätt att häva köpet.

En beställning som inte lämnat vårt lager inom 48 timmar från det att beställningen placerats räknas som en försening även om den totala leveranstiden är 2-5 dagar.

Skulle en beställning inte hämtas ut av kunden och den skickas tillbaka till vårt lager tillkommer ingen kostnad för kunden.

3.2 Hur sker leveransen?

Vi sammarbetar med både DHL/Postnord och någon av dessa kommer leverera ditt paket till dig. När din beställning har lämnat vårt lager skickar vi ett mail till dig där vi berättar att din order är på väg. I detta mail finner du även en tracking-länk där du kan följa ditt paket från vårt lager hem till dig. I majoritet av fallen levereras paketet direkt till din dörr. Om du inte är hemma vid leveransen kommer paketet lämnas till ditt närmaste ombud (ingen extra kostnad tillkommer, vårt fraktpris är alltid detsamma, se nedan 3.3).

3.3 Fraktkostnad

Vi erbjuder gratis frakt på alla ordrar över 499 kr. För mindre ordrar har vi alltid fast fraktpris, 39 kr, oavsett mängd eller storlek på produkterna som utgör din beställning.

4. Betalning

Vi erbjuder flera olika sätt att betala som beskrivs här nedan. Saknar du ett betalningsalternativ? Tipsa gärna oss genom att skriva till vår kundsupport.

  • Direktbetalning via Internetbank
    Vi samarbetar med Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea för enkel direktbetalning via din bank. För att betala, logga in via din internetbank och verifiera köp/belopp. Direktbetalning är alltid avgiftsfri.
  • Betala i efterskott med Klarna faktura
    Betala först när du har mottagit din order. Klarna faktura är kostnadsfri. Du får fakturan i regel 2-3 dagar efter det du har mottagit ditt paket. Du har 14 dagar på dig att betala från tidpunkten du genomförde beställningen. För att kunna betala med faktura måste leveransadressen vara densamma som din folkbokföringsadress. Du måste även vara över 18 år och ej ha betalningsanmärkning. Vid försenad betalning tillkommer 60 kronor samt dröjsmålsränta med 24 % + gällande referensränta.
  • Kortbetalning (Visa/Mastercard)
    Vi accepterar Visa och Mastercard. Alla transaktioner är krypterade med säkerhetsprotokollet SSL (Secure Sockets Layer) Kortbetalning är alltid avgiftsfri 
  • Dela upp betalningen med Klarna
    Välj själv hur du vill fördela betalningen genom Klarna. Lägst 50 kronor/månad eller 1/24 av totalbeloppet. Vill du göra större delbetalningar/betala av hela beloppet går detta givetvis också bra. Alla delbetalningsköp sammanfattas på en faktura för att göra det så smidigt som möjligt för dig som kund. Betalning sker alltid den sista dagen i månaden. Årsränta 19,5 %, aviavgift 29 kronor/månad. Betalning sker via Klarnas tjänst Klarna Konto

*Vi använder Adyens betalningslösning. Detta innebär att vi uppfyller kraven för PCI DSS
*Vi på presenter.se gör inga kreditupplysningar. Det kan dock förekomma att Klarna gör sina egna kreditupplysningar vid vald betalnignsmetod: Klarna faktura/delbetalning

5. Ångerrätt

Presenter.se följer svenskångerrättspraxis och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Som kund har du alltid 30 dagar på dig att ångra ditt köp. 30 dagars-perioden börjar löpa från det datum du mottagit din beställning. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera varan. Varan får då inte användas ovårdat om kunden efter kontrollen vill skicka tillbaka varan. Vi gör inte värdeminskningsavdrag då kunden endast kontrollerat sin vara. Dock förväntar vi oss som sagt att kunden skickar tillbaka varan i samma skick som kunden mottog den. Ångerrätten gäller för samtliga våra produkter och upplevelsekuponger samt presentkort (se undantag nedan). Vill man skicka tillbaka en vara ber vi vänligen kunden kontakta vår kundtjänst. Vi kommer be dig att fylla i Konsumentverkets ångerblankett, som du kan finna här.

Notera att du som kund själv måste stå för returfrakten. Returfrakten är alltid densamma (59 kronor) oavsett värdet av din beställning.

OBS! Undantag för ångerrätten: samtliga personliga presenter och fotopresenter (detta då dem tillverkats speciellt för dig och inte kan säljas till någon annan) samt underkläder eller hygienartiklar med brutna förpackningar.

Eventuell värdeminsking vid Ångerrätt

I de fall en vara ångras och då returneras i förändrat skick, det vill säga att varan är använd mer än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion gör vi ett värdeminskningsavdrag på det beloppet som ska återbetalas till kunden (kan uppgå till 30 %).

Om kunden mottagit en vara som varit använd eller smutsig vid leverans har vi inte rätten att tillämpa värdeminskning och måste då återbetala varans/varornas totala summa.

6. Reklamation

Vi följer allmänna reklamationsrätten (ARN) det vill säga våra kunder har 3 års reklamationsrätt på samtliga våra produkter. Reklamationsrätten gäller även våra upplevelsekuponger samt presentkort (Exempelvis om Presentkortsboxen/kortet har blivit skadat eller annat eventuellt fel. Reklamationsrätten gäller dock ej efter det att upplevelsen har ägt rum, se stycke 12.3 gällande upplevelsekuponger.


Tänk på att felet måste rapporteras inom 2 månader efter det att felet har upptäckts. Skulle en produkt skadas under leverans är det bara att höra av dig till vår kundservice och berätta vad som gått sönder. Vänligen beskriv så detaljerat som möjligt vad som är fel. Kanske är det enklast att ta en bild och bifoga denna. Vi betalar givetvis returfrakten om vi bedömer det som att skadan uppkommit under leverans eller på grund av fabriksfel. Skicka informationen till info@presenter.se alternativt slå en pling till på 0406688533 (presenter.se kundservice)

Adress vid reklamationer:

Presenter.se
C/ODDP Sverige Ab
Kantyxegatan 25, 213 76 Malmö

OBS! Vi rekommenderar att kunden tar kontakt med vår kundtjänst innan en vara reklameras då detta kan påskynda processen då vi i vissa fall kan återbetala beloppet på en gång utan att varan returneras till oss.
Detta så vi kan förbereda vår lagerpartner. Annars riskerar vi att inte veta vem paketet tillhör

7. Återbetalning

7.1 Återbetalning vid reklamation

Detta gäller vid Reklamation.

Från det att kunden har hört av sig till vår kundservice och/eller vi mottagit kundens retur (vad som kommer först), återbetalar vi hela beloppet för artikeln/eller totalbeloppet på hela kundens beställning (inklusive fraktkostnad och skatt) inom 14 dagar. Återbetalningen sker till den betalningsmetod som kunden valt vid beställning. När kunden kontaktar vår kundtjänst kommer vi antingen förse kunden med en retursedel eller så ber vi kunden spara kvitto för fraktkostnad om kunden väljer att returnera beställningen själv. Vi återbetalar då fraktkostnaden samtidigt som totalbeloppet av kundens order (eller beloppet av den enskilda artikeln). Har kunden haft andra avgifter relaterade till returen och önskar ersättning ber vi kunden även att spara kvitto för dessa och meddela om dem i samband med att kunden kontaktar vår kundtjänst.

7.2 Återbetalning vid ångerrätt

Detta gäller för ångerrätt.

Vid ångerrätt sker återbetalningen inom 14 dagar från den dagen vi mottagit meddelandet från kunden. Kunden kan dock behöva vänta på att varan har återkommit till oss eller till dess kunden har lämnat bevis på att varan återsänts.

8. Garanti

Vi erbjuder 2 års garanti på alla våra fysiska produkter. Har något gått sönder och detta inte är egenförvållat är det bara att höra dig till vår kundtjänst

9. Äganderätt (förbehåll)

Vid leverans av varor vidhåller vi oss äganderätten tills det att samtliga varor är betalda för till fullo. Motsvarande säkerhetsrättigheter kan även överföras till tredje part.

10. Textlagring och dataskydd

Vi sparar kontraktsinnehållet och skickar beställningsinformation och våra allmänna villkor via e-post. De allmänna villkoren kan när som helst laddas ner från denna sida. Vi lagrar din beställning inom tidsramen enligt den lagstadgade garantiperioden eller vid kuponger tills det att preskriptionstiden är utgången.

11. Upplevelsekuponger

12.1 Köp av upplevelsekuponger

Vid köp av upplevelser från oss erhåller kund en digital kupong som kan nyttjas för köp av en avtalad upplevelse hos den bestämda arrangören. De arrangörer vi samarbetar med blir avtalsbindande tredje part och ansvarar för leverans av ingånget köp, Presenter.se är inte skyldiga att genomföra tredje parts arrangemang gentemot kund.

I samband med presentationen av respektive upplevelseerbjudande på vår webbplats används bilder enbart i syfte att belysa vad respektive upplevelse innehåller. Vi kan inte garantera att verkligheten ser ut exakt som på bilderna (exempelvis att bilden av ett fordon, t ex färg eller exakt modell, överensstämmer med det fordon som förekommer vid den faktiska upplevelsen).

12.2 Överföring/ägande och inlösande av upplevelsekupong

Upplevelsekuponger är möjliga att överföra till annan person. Den som kan legitimera upplevelsekoden till oss anses som rättfärdig ägare.

För att lösa in din kupong ange koden som står skriven på kupongen på vår webbplats (presenter.se/losa-in-kupong). Inlösen av kupong är enbart möjlig på vår hemsida och inte hos organisatören/arrangören. När koden har blivit bekräftad som giltig presenteras information om den aktuella arrangören/organisatören så som kontaktuppgifter och adress. Det är från och med detta skede kundens och arrangörens/tredje parts ansvar att avtala om tidpunkt samt genomförande av upplevelsen.

12.3 Genomförandet av upplevelse/Giltighet av avtal med arrangör

Ansvar för genomförande av upplevelse ligger hos kund och arrangör. Uppstår missnöje eller komplikationer måste kund kontakta arrangören direkt.

I syfte att säkerställa en effektiv planering av köpt upplevelsekupong ber vi kund att ta följande punkter i beaktning:

  • För genomförande av upplevelse måste kund själv kontakta arrangören och avtala om reservation.
  • Tillgången av upplevelser hos arrangör kan variera beroende på typ, säsong och övriga faktorer. Vi rekommenderar därför kunden att kontakta arrangören snarast möjligt efter köptillfället för att avtala om en tid för genomförande av upplevelse.
  • Reseplanering och övrig planering till/kring upplevelsen bör enbart färdigställas när en reservation/tidpunkt är bekräftad av arrangören.
  • Var i tid! Överenskommelse mellan kund och arrangör är i de flesta fall bindande.
  • Ta med upplevelsekupongen och visa den till arrangören vid förfrågan.

12.4 Garanti och anspråk på ersättning

Vid eventuellt missnöje avseende en upplevelse ber vi kunden att ta kontakt direkt med arrangören. Vi har inget ansvar för genomförandet upplevelsen, dess kvalitet eller uppfyllelse av förväntningar. Ansvaret att leverera till kund är uteslutande arrangörens ansvar.

Giltighetstiden för våra upplevelsekuponger är alltid 1 år efter det köpet genomfördes. Det är kundens ansvar att aktivera koden (här) samt genomföra upplevelsen hos arrangören inom giltighetstiden

12. Presentkort och Värdekuponger

12.1 Presenter.se Presentkort

Ett presenter.se presentkort berättigar dig att köpa valfria produkter i vår webbshop för sammavärde som är specificerat för presentkortet.

12.2 Överföring av presentkort

Presentkort är möjliga att överföra till annan person. Den som kan legitimera rabattkoden skriven på presentkortet till oss anses som rättfärdig ägare. Presentkorten förfaller inom 3 år och det är upp till kund att använda kupongen inom giltighetstiden (3 år från och med köptillfälle)

12.3 Inlösen av presentkort

Presentkort utfärdas med ett visst värde. Presentkortet berättigar dig att köpa varor eller upplevelsekuponger av oss. Vid beställning av varor/upplevelsekuponger debiteras kontantbeloppet från presentkortet. Överstiger din beställning värdet av presentkortet kan du betala mellanskillnaden. Understiger din beställning värdet av presentkortet kvarstår det resterande värdet och du kan använda det vid senare tillfälle.

12.4 Bytesrätt av presentkort/upplevelsekupong

Kund har rätt att byta ett presentkort/upplevelsekupong till en annan. Dock tillkommer en administrationsavgift på 150 kronor. Överstiger den befintliga presentkortet/upplevelsekortet värdet av den som du önskar byta till måste du betala mellanskillnaden. Understiger värdet av den befintliga presentkortet/upplevelsekupongen värdet av den önskvärdarda ersätter den nya värdet av den befintliga. Det är inte tillåtet att byta flera presentkortet/upplevelsekort mot en med högre värde. Vid byte av presentkort/upplevelsekort förändras inte giltighetstiden utan förblir den samma som avtalades vid det ursprungliga köpet. Det är inte heller möjligt att byta in presentkort/upplevelsekort som har löpt ut.

13. ARN & Online-Tvistlösning

Online-Tvistlösning

Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för online-tvistlösning (OS) som kan hittas här

Allmänna reklamationsnämden (ARN)

Adress: Kungsholmstorg 5, 101 23 Stockholm, Sweden
E-post: arn@arn.se
ARN hemsida

Sekretess policy och Personuppgiftslagen (PUL)

Vi följer personuppgiftslagen (PUL) för mer information om vår sekretesspolicy vänligen klicka här

^2017-09-24T13:14:23+00:00